Cykel tips til at forbedre din cykeltræning

Cykeltips racer

Strukturer din træning

Det er vigtigt at få struktureret sin træning så man på den bedst mulige måde kan arbejde sig hen mod sine mål. Det er samtidig et værktøj til at nå ens opsatte mål på den måde som fungerer netop for dig. Effekten af et træningsprogram er kæmpe stor, det her man vil se man hurtig forbedre sig som cykelrytter – især hvis man førhen har kørt efter lyst.

Det vil samtidig sikre en ekstra kvalitet for ens træninger. Det vil sikre man bevæger sig ud i områder som man føler sig usikre i, og dermed rykker sig både mentalt men også fysisk.

Et træningsprogram omfatter normalvis man begynder at bruge sin tid på cykel mere optimalt. Der lægges kræfter i intervaltræning, tages højde for hvor og hvornår det er bedst at tage det med ro og du vil mærke tiden på cyklen er bedre udnyttet.

Det vil samtidig være opbygget i faser, hvor f.eks. der 3 uger med hård træning og så 1 uge med lavere intensitet så kroppen kan komme tilbage i balance før det hele begynder forfra.

 

Der kan findes mange måder at få et træningsprogram til cykling, der findes rigtig mange gode på både Google og Youtube

Husk at holde pauser

Det er vigtigt at huske at slappe af. Dette element er essentielt for at blive bedre, hvis ikke der ikke tages højde for dette bliver du aldrig bedre.

Kroppen har brug for slappe af, restituere og forbedre sig selv så den er klar til næste træningspas. Med et struktureret træningsprogram som skrevet ovenfor, vil disse hviledage automatisk blive implementeret og det vil automatisk blive en del af din hver dag.

Træn din pedaltråd

Det er vigtigt når man benytter sig af cykelsko, at man gør det så optimalt så muligt, så man overfører mest muligt kraft til cyklen. Det vil sige at man generer energi når man både træder pedalen ned og når man trækker den op igen – hvilket helst skal ske i en glidende bevægelse.

En god øvelse til at øve sig på dette er klikke en pedal på, og dermed køre med et enkelt ben ad gangen. Dette gøres for at træne bevægelsesmønstret og blive bedre til bevægelsesbanen. Forsøg først med de ene fod, og når det føles godt så udfør samme øvelse med den anden fod.

Du vil efter noget tid når du har en god fornemmelse med det, føle at det hele kører mere ”smooth” og let næste gang du skal ud og køre en tur

Øg din kadence

Kadencen er vigtig at træne – jo højere din kadence er jo hurtigere kan du træde dine pedaler rundt. Fordelen ved at man varierer sin kadence er, at man har mulighed for at give dele af kroppen pause mens man cykler, altså aflaste kroppen og bruge den mest effektivt.

Hvis man cykler med lav kadence, vil det give det kardiovaskulære system en pause, hvorimod en høj kadence vil give benene en pause.

Der findes forskellige værktøjer til at træne sin kadence – der findes gode guides på nettet og man kan sågar downloade apps til at analysere hvordan din kadence er når du cykler.

Det ses oftest som en begynderfejl at man træder i for store, tunge gear og dermed kører med for lav kadence.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *